Sol och jordgubbsplockning

Idag gick vi upp kvart i tio eftersom det blev en sen sommarkväll igår som avslutades med filmmys i soffan, Therése somnade före mig (det händer 1 gång på 1000) så då gick jag och la mig oxå.

20 minuter efter vi gått upp hade vi gjort oss redo och kokat kaffe å brett mackor. Så fem över tio åker vi mot jordgubbsplockningen med "Nano och Nenni" Farmor och Jenny (faster). Trodde vi skulle till Kolbäck men när vi åkt igenom hela Kolbäck och inte sett nån skylt får vi lov att ringa Sofia om hjälp, råkade läsa hennes blogg att hon var och plockade dagen innan så hon fick över telefon tala om att vi skulle fortsätta någon kilometer till.

Efter cirka en timmes plockning hade jag, Therése och viss hjälp att våran sessa fått ihop 8,3 kg rensade gubbar. Jenny och mamma hade tappert kämpat ihop 9 kg men de hade inte snoppat av (rensat) gubbarna. Usch det låter äckligt att snoppa av gubbar hahaha! Stolt över att vi tog beslutet att rensa dem på plats, hade inte orkat sitta halva kvällen/natten att göra det hemma, mamma får skylla sig själv. Hon håller säkert på som bäst nu!

Efter plockningen åkte vi mot Köping där vi stannade till vid "Brödet och fiskarna" eller loppis. Hittade några jättefina kläder för 15:- styck till Novis. Coolt att det fanns så fräscha kläder till det priset, ska nog kika in någon mer gång där!! När vi kom hem låg det en stor otäck huggorm på våran uppfart, förlåt älskling för att jag var tvungen att gå nära för att ta kort på den, hoppas den bara var på besök och inte bor här. Vi gick in och låste dörren så inte loppan skulle smita ut till den. Slängde ihop en sjömansstek med klyftpotatis, nej nu drömmer jag! Makaroner och korv blev det för att sen hoppa i badkläderna och åka till Näset för att sola och bada! Även Oscar och Jonas (Jonas är min bror, Novalee´s farbror och Oscar är killen i fruktdisken på Asplunds) kom dit, Oscar bad Therése att känna på hans bula haha! Va säger han tänkte jag först men han syftade på en knöl på vaden som han skadat hahaha!  Det var skönt i vattnet för att vara i sjön men det dög inte åt oss till att vara kvar i flera timmar så vi åkte vidare till "kakas" (Farfars) pool!
Där kunde vi hoppa i och ligga och steka i lugn och ro medan jag försökte att få till laxen på grillen (blev kanske lite knaprig). Oscar och Jonas åkte in för att äta varsin kebab på Viking och köpa glass till jordgubbarna. När de kom tillbaka frågade Oscar Jenny om hon ville känna på hans bula? Jag fick mig ett gott skratt igen!

Novalee är så underbar, pratar massor nu och gör sig förstådd med. Idag vid stranden pratade hon helt oblyg med andra mammor och barn. En mamma sa till sina barn att de var lite knasiga, Novalee håller tydligen med och svarar högt: Jaaaa!! En annan ropar till sin kompis och frågar om den har en klocka, Novalee svarar då lika högt: Jaaaa!! Ungefär som hon skulle tala om att klockan är nu kvart över fem.
Ibland när vi inte riktigt kan tyda vad Novalee säger ser man hur besviken hon blir men brukar då visa istället! Hon har dock kommit in i nån trotsålder, lyssnar inte alls och skriker och springer sin väg. Försöker att prata med henne och få henne att lyssna på oss men det verkar gå rakt igenom trots hennes "Okej, Ja pappa, Nej mamma" Hon testar gränser hela tiden, tufft att vara förälder, men UNDERBART!! Älskar dig så Novalee!

Nu har vi precis tittat klart på filmen vi inte såg klart igår (The Break-up med Vince Vaughn och Jennifer Aniston) Den var bra bra!! Smakade bra med en stor portion glass och jordgubbar till, tack Sofia för guidningen dit. Therése sover gott här brevid, dags för mig med att knoppa in. En ny semesterdag imorgon!! Jiiippiiiieeee!! Älskar att vara hemma och hitta på saker med mina girls!!

Ha en underbar dag och hoppas vi träffas snart! Tror förresten Novalee vill träffa sina vänner någon dag också! ;-)

Kommentarer
Postat av: sofia

varsegod! :)

fasen va smart o snoppa dem på en gång, överkurs. haha.

men visst blev man chockad när man var framme. " vad det bara det här?" ett litet-pytte fält bara. men huvudsaken man fick plocka. :)

kul att du börjat blogga!

kram.

2008-07-03 @ 08:13:41
URL: http://sandstedt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0