Mysmorgon

Jag och Novalee sitter i soffan, ser på Disney kanalen och äter frukost. Det är MYYYS!!!
Jag försökte smyga ur sängen 09.30 för Novalee var vaken så länge igår att jag tänkte hon skulle få sova lite till. Hon märkte dock att jag var på väg upp så hon sätter sig upp men blundar fortfarande.
-Du kan sova lite till Novalee, är du trött?
-Ja, tlött
-Lägg dig brevid mamma och sov lite till
-Ne, inte dota (sova)
Nu har hon legat i soffan under en filt medan jag gjort min "morgonträning" och plockat fram jordgubbskräm till loppan, fil och kaffe till mig.
Nu sitter hon i mitt knä och ber mig klia henne på ryggen! Det är det bästa hon vet, Pappa kika säger hon.

Igår var vi på "grötfest" i Hjälmareborg, bygdegården här i byn. Det var trevligt, Novalee lekte med alla barnen och satte sig för att rita. Då kommer en tjej som var lite yngre än Novalee, gissar på 1,5 år. Hon tar då hela kritburken och bär iväg den. Novalee tittar på henne och funderar en stund sen går hon fram till henne och försöker förhandla till sig en krita. Novalee förstår att hon är yngre, visar en krita och pekar på burken men tjejen vill inte ge med sig! Haha så söta de var, vi var säkert 15 föräldrar som tittade på dem men vi lät dem lösa det själva! När "tjejen" sätter ner burken och vänder ryggen till så är Novalee snabb att ta den och springer och gömmer den under ett bord. Haha! Tjejen hittar den snart och tar burken igen men nu har hon förstått att N vill ha kritor så hon delar ut näve efter näve med kritor till Novalee! Jag ser hur N försöker förklara för tjejen att nu räcker det, inte mer kritor.
Det är otroligt hur duktig Novalee är på att rita och ordning å reda. Medan tjejen tar penna efter penna och slänger över golvet så tar Novalee en penna, lägger tillbaka den innan hon tar en ny! Förresten ritade hon sin första huvudfoting igår!!
Stolta föräldrar har hon! =P Vi skyndade oss för att kolla i boken över barns utveckling, där står det att de kollar om de kan rita huvudfotingar först på 4-års-kontrollen. Vi insåg oxå att hon klarar flera av de punkterna redan nu och det som de kollar på 3-årskontrollen kan hon utan problem. Duktiga unge! :-)
Att hon ritar så bra beror nog på att vi övat en del med henne och dessutom har hon sin rittavla med kritor står framme dygnet runt så om hon inte står och ritar så sitter hon och bygger med lego (duplo). Där kan hon sitta länge och bygga å rita, så skönt att hon har ett så stort och bra lekrum!

Nu ska jag gå in och mysa med älskling i sängen!

Kommentarer
Postat av: Sophie

Jag är inte ett dugg förvånad. Novalee har hela varit så duktig och tidig med såna saker.

2009-01-10 @ 21:02:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0