En händelserik helg

Hej hej! Hade jag skrivit oftare hade det här inlägget varit mer detaljerat och roligare att läsa nu blir det mest info vad vi gjort de senaste dagarna. Har inte setat vid datorn på 14 dagar pga fint väder och orken inte räckt till.


I torsdags var Erik, Sophie, Ida och Phillip här på eftermiddagen och kvällen, de hade med sig kött och vi stod för potatis och sallad. Det var en trevlig kväll dock lyckades jag bränna några bitar på grillen.. Gott ändå ju! `Barnen lekte och busade hela kvällen! :D

I fredags efter frukost åkte jag, loppan och Therése på minisemester/60 årsfest till Mora. Therése farbror Roffe som fyllde. På vägen upp stannade vi på Clas Olson i Insjön för att köpa en gps. Kände att vi var tvungen att ha det utifall vi skulle åka till förlossningen i Falun. Jag är inte den som hittar så bra annars. De har nämligen semesterstängt på förlossningen på Mora lassarett. :S

När vi kom fram blev det grillspätt, Therése föräldrar var redan där + deras papegojjor (Bodil och Jackie). Var underbart att träffa min nya Mora-släkt igen, det gör vi oftast bara på sommaren, 1-2 gånger/år.
Vi fick sova i "vårat" rum, ett gästrum som vi får använda när vi är där. Tidigt på lördagsmorgonen (04.30) väckte Therése mig och bad mig få tyst på fågelfan som sjöng precis utanför fönstret.
-Men hur ska jag få tyst på den (sa jag nyvaket eller sovande fortfarande)
-Gå ut och kasta ett äpple på den
Jag tar mig ut på trappen och står där i kalsonger. Ser mig omkring men ser inget äpple. Gråsparven sitter någon meter ifrån mig i ett träd och spelar. Jag tycker egentligen att det låter ganska fridfullt. Funderar vad Therése tänkte att jag skulle hitta äpplen såhär års och den här tiden på dygnet. Tar istället och funderar om det är värt att slänga en sten mot den. Såklart vill jag att Therése ska kunna somna om så jag tar en sten och kastar iväg. Så! Nu sitter den åtminstone inte i det närmaste trädet längre. Går in och somnar om! =)

På lördagen går vi in på Mora som det heter. Bodil är med oss och drar självklart till sig massor med uppmärksamhet. Mora är jättemysigt att strosa runt i. En liten turiststad där affärerna kan leva trots att staden är liten.
Ikväll är det fest och vi har bokat en stuga på den intilliggande campingen för att de som behöver ska ha krypavstånd till gästrummet! Stugan vi bokat är en 4-bäddars då vi delar den med Sofie, Andreas och Beatrice (loppans Moster m familj) Festen var jättekul och bara trevliga människor. Barnen leker och badar, jag leker lika mycket med barnen som jag umgås och pratar med de "vuxna". På kvällen blir det massor med myggor och redan vid tolvslaget cirka så promenerar vi till campingen. Loppan somnar i vagnen på vägen dit medan Bea inte somnar förrän vi andra gör det. Vid 03.00 vaknar jag av att dörren smäller igen. Det är Therése som räddat oss från att dö i andnöd! Det är säkert 40 grader inne i stugan och älskling har är tvungen att gå en promenad mitt i natten, hon får sen lägga sig i soffan precis under ett öppet fönster. Där ligger hon och är myggvakt innan hon somnar om! Vi vaknar sen alla någon gång efter 09.00 utom barnen som sover vidare trots vårat prat. De vaknar efter en stund och vi äter gemensamt en god och mysig frukost!

Vi bestämmer oss för att åka hem medan Sofie och Andreas ska åka med Bea till Tomteland. När de åkt så går vi till stranden och badar i dalälven! Det är varmt och skönt! Sen leker vi i den stora lekparken. Åker till Roffe å Monika och säger hej då. Sen hemmåt! Vi kör raka vägen mot Leksands knäckebrödfabrik för att köpa en låda 2:a klass bröd. De stängde dock 15.00 och vi kom dit strax efter (glömde skriva att vi innan det stannat i Nusnäs där de tillverkar alla dalahästar! Det var coolt att se! Loppan fick en liten häst!) Sen åker vi vidare mot Insjön där vi planerar att äta. Dock kommer vi dit 15.50 och de stänger allt där 16.00. Suck! Handlar dock lite fina glas + skålar på Ittala-butiken. Vi satsar på att äta i Kupolen i Borlänge istället och åker dit. Vi är där 16.50 och de stänger tydligen 17.00! Suck! Där finns det dock ett McDonalds som är öppet och mot mina protester så får vi äta där! Det var gott ändå och jag köper med mig en kaffe som är lika stor som en mellanstor cola! =D

Vi kommer hem vid 20.00 och det är faktiskt skönt att komma hem. Det luktar gott och som tur var hade vi städat innan vi åkte. Skönare att komma hem när det är rent! Myser lite i soffan och loppan somnar där. Vid 23-tiden hjälpt vi åt att packa upp jag och älskling! Sen somnar vi gott.

Idag efter frukost bestämde vi oss för att ta på oss stövlar och regnkläder så gav vi oss ut i skogen för att leta blåbär! Det fanns en hel del och det blev ca 1,5 liter rensat och klart. Sen stannar vi till hos K-E (min farfar) och pratar en stund. Vi får även med oss en kastrull färsk potatis från våran egen odling där! Den kokar vi i dill från vårat land och jag gör sen en sallad av våran egna salladsodling! Mums! Tyvärr hade vi inte fiskat fisken själv men den var Mums ändå! =) Efter mat och lite eftermiddagsmys så går vi ut igen, Therése åker till Kungsör för att gå på aukion och Novalee får öva att cykla lite (stödhjulen får sitta på några månader till, vill inte stressa med henne), hon cyklar jättebra. När vi parkerat cykeln igen så tar vi en burk att plocka smultron i, vi håller på länge och får ihop ca 3,5 dl innan vi ger upp. Sen rensar vi lite tillsammans i odlingarna! Hon är superduktig! (jag med! ;)) Vid 19 går vi in och kollar efter insekter (fästingar mm) i varandras hår. Vi hittar som tur är inga. Sen värmde vi mat från lunchen. Tittar på långben i soffan. Novalee borstar tänderna och får sen somna i soffan. När hon somnat får jag ett sms från älskling att hon älskar loppis och har ropat in några fina flaskor och lampor! Svarar att jag älskar och saknar henne! Det gör jag fortfarande och nu börjar jag undra var hon håller hus =) Klockan är 22.15 är hon inte på väg snart!!

Ha det gött! Älskar er prinsessor!

Kommentarer
Postat av: sofia

jasså,blåbären är färdiga nu? dags o ge sig ut! :)

2009-07-07 @ 11:24:09
URL: http://sandstedt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0